Diszlexia reedukáció
Célja:
Az olvasás újra tanítása, helyesírási problémák javítása.
Aktivitás:
Vizsgálat:
Anamnézis felvétel, Meixner-féle olvasás- és íráspróbák. Kiegészítő vizsgálatok: pl. lateralitás, Sindelar, mozgás vizsgálat, szókincs, GMP, RAVEN, BENDER, FROSTIG, idői és téri tájékozódás, beszélgetés általános tájékozottságáról, kapcsolatairól, kudarctűréséről, beilleszkedéséről, tanulási szokásairól.
Gyakorlatok:
Meixner Ildikó: Én is tudok olvasni c. könyve- első 50 oldal végig, utána 52, 56, 57, 63, 68, 69, 76, 80, 84, 85.
MENETE:
- Magánhangzó olvasás: először folyamatosan olvasva ököllel üt rövid magánhangzónál, tenyérrel hosszúnál.
másodszorra folyamatos olvasás mellett pontot tesz a rövid, vonalat a hosszú magánhangzó alá.
- Mássalhangzó olvasás: folyamatos olvasással kézfejét a torkához teszi zöngés mássalhangzónál, elveszi a
zöngétlennél..
- Szótagok olvasása: fentről lefelé olvasva, az értelmes szótagokat bekarikázza. Utána visszatérünk az elejére és
a bejelölt szótagoknál megbeszéljük a jelentést és a szófajt.
- Szavak: szótagolva olvassa a gyermek, bejelölve a szótaghatárt. Szavanként felnéz és elismétli a szót.
- Mondatok olvasása: miután elolvas a gyermek egy mondatot, elismétli fejből.
- Verseny feladatnál az optimális idő: 1 mp.=1 szótag, ill. betű, / 0 hiba.
- Játékok: az olvasó lapokon jelölve vannak a hozzátartozó munka füzeti lapok.
Szintézist elősegítő játékok:
Betűk összerakása szavakká: háromféle betűtípus, kétféle szín.(4 db. boríték)
Szótagok összerakása szavakká: piros szótag az első, kék a második.(4 db. boríték)
Szavak összerakása mondatokká (4 db. boríték)
Mondatok összerakása történetekké
Kép-kép
Kép-szókép
Szókép-szókép
Szótagok egyeztetése
2 lap, az egyiket 4 felé vágjuk, a másikat szavanként. (4 db. boríték)
2, 3, 4-en játszhatják. Egy valaki elolvassa a kihúzott szót, a többiek szólnak, ha náluk szerepel a táblán.
Memoriként emlékezetből kirakjuk a szavakat.
- 2 -
a. Szótagolva mond felnőtt egy szót, a gyermek egybe mondja ki.
b. A felnőtt által mondott szót a gyermek szótagolja
c. A felnőtt mond egy szót, a gyermek csak a magánhangzókat mondja ki.
d. A felnőtt csak magánhangzót mond, a gyermek kitalálja az egész szót.
e. Szavak betűiből új szavak alkotása. (Vitorláshajó, kalapács, halászat.)
f. Szótaglánc, hanglánc. (Kas-sál. Alma- maci.)
g. Szótagból új szavak alkotása (Ver: vers, kever.)
h. Egy betűváltoztatással új szó alkotása. (Ház-hát, hat.)
Alapfeltétel: a gyermek mellett mindig legyen valaki, aki a hibázásnál jelez, de a gyermek javít!!
Ajánlott anyagok: Adorján- Gyakorló anyagok, Betűről betűre, Játékház, Dyslex programcsalád.
Segítés módjai: hosszú szöveg feldolgozásánál, vagy verstanulásnál a szülő olvassa fel, vagy a gyermek mondja magnóra.
Diktálás:
A Meixner-féle olvasólapokból az olvasott oldalakból a következők:
- magánhangzó sorok
- mássalhangzó sorok
- szótagsorok
- szavak
- mondatok.
Játékok:
a. Kérdező játék: képet néz a felnőtt, a gyermek kérdez, és utána egybe kimondja, mi van a képen. Pl. „Egy
kislány a fa alatt egy sárga labdával játszik egyedül." Fokozatosan növeljük, először csak ki,
mit csinál?
b. Szófajok válogatása (Munkafüzet szétvágott szavaiból.)
c. Szavak gyűjtése a különböző szófajokhoz.
Segítés módja: ha rosszat ír a gyermek, húzzuk át és fölé írjuk a jó megoldást. Fogalmazásnál a gyermek
diktálja le a gondolatait a felnőttnek, aki utána visszadiktálja.
Ajánlott anyagok: Írd füllel, Fülhegyező, Mondd ki sorozat, Dyslex programcsalád.
Indikáció:
Az I. osztály második félévétől, a Meixner-féle olvasási próbában diszlexiásnak diagnosztizált gyermekek esetében.
Időtartam, gyakoriság:
Heti egyszer 45 perc, 9 hónapon keresztül.
A reedukációt végző szakember szakmai kritériumai:
Meixner tanfolyami végzettség.
Gosztonyi Judit