Logopédia és gyógypedagógiai fejlesztés!

A Cica- családi napközi szakembereik különböző területeken és korosztályokkal szerzett tapasztalata révén sokféle képességfejlesztő foglalkozással, szabadidős programmal várjuk a gyermekeket és a szülőket.

Csók5160.jpg

Beszédfejlesztés- és korrepetálás!

SZOLGÁLTATÁSAINK:   

  •  LOGOPÉDIAI VIZSGÁLATOK;

  • GMP- (BESZÉDPERCEPCIÓS) DIAGNOSZTIKA ÉS TERÁPIA;

  • MOZGÁSTERÁPIA A TANULÁSNEHÉZSÉG MEGELŐZÉSÉRE ÉS OLDÁSÁRA;

  • A TANULÁSI KÉPESSÉGEK FEJLESZTÉSE;

  • HATÉKONY ÉS STRESSZ MENTES TANULÁS MÓDSZEREINEK ELSAJÁTÍTÁSA;

  • FELMÉRÉSEK;

  • TANÁCSADÁS;

  • KOMPLEX KÉPESSÉGVIZSGÁLAT;

  • FEJLESZTŐ-PEDAGÓGIAI FOGLALKOZÁSOK ;

  • ISKOLAÉRETTSÉGI VIZSGÁLAT;

  • ISKOLÁRA VALÓ FELKÉSZÍTÉS;

  • FELZÁRKÓZTATÁS- KORREPETÁLÁS;

  • JÁTSZÓKUCKÓ SZOLGÁLTATÁSAI;



A DISZLEXIÁS-DISZGRÁFIÁS GYERMEKEK FEJLESZTÉSE. BEMÉRÉS ÉS LOGOPÉDIAI VIZSGÁLAT.

AZ ÁLTALÁNOS ISKOLA - TÁMASZKODVA A TANULÓK FELTÉTELEZETT ÁTLAGOS VAGY JÓ KÉPESSÉGEIRE - NEM VEZETI VÉGIG A TANULÓKAT VALAMELY GONDOLATMENET MINDEN EGYES KÖZBÜLSŐ PONTJÁN, CSAK NÉHÁNY LÉNYEGESET RAGAD KI BELŐLÜK, FELTÉTELEZVE, HOGY A TANULÓ A TÖBBIT A SAJÁT GONDOLATAIVAL PÓTOLJA.

AZ OLVASÁS-TANULÁS FOLYAMÁN A NYELVILEG JÓL FEJLETT TANULÓ VENNI TUDJA AZ AKADÁLYOKAT, A NYELVILEG GYENGÉN FEJLETT NEM. A DISZLEXIÁSOK EGY RÉSZE A LOGOPÉDIAI KEZELÉS ALATT ÁLLÓK KÖZÜL KERÜL KI, AKIKNEK A BESZÉDÉBE NEHEZEN ÉPÜLNEK BE AZ ÚJONNAN KIALAKÍTOTT HANGOK, AKIK JÓL MEGTANULT HANGOKAT ÚJRA ELVESZÍTENEK, VAGY AKIKNEK NEHEZEN ALAKÍTHATÓK KI A ZÖNGÉS MÁSSALHANGZÓIK. AZ Ő SZÁMUKRA KISEBB LÉPCSŐFOKOKAT, APRÓLÉKOS MÓDSZERTANI LÉPÉSEKET KELL BEÉPÍTENÜNK, HOGY ELÉRHESSÜK VELÜK A TANÍTÁSI CÉLT. RENGETEG KÉPESSÉGFEJLESZTÉSRE, SOKKAL HOSSZABB GYAKORLÁSI IDŐRE ÉS TÖBB GYAKORLÁSI ANYAGRA VAN SZÜKSÉGÜK AZ OLVASÁS-ÍRÁS MEGTANULÁSÁHOZ.

AZ ELSŐ OSZTÁLY SIKERTELEN ELVÉGZÉSE UTÁN A REEDUKÁCIÓS TERÁPIA SEGÍTSÉGÉVEL ÚJRA TANULJÁK, JÓL ÁTISMÉTLIK A BETŰKET. A BETŰTANÍTÁSNÁL A HÁRMAS ASSZOCIÁCIÓ (A BETŰ VIZUÁLIS KÉPE, A HANG AKUSZTIKUS KÉPE, A HANG MOTOROS EMLÉKKÉPE) KIALAKÍTÁSÁRA TÖREKSZÜNK. ENNEK KIALAKÍTÁSÁHOZ RENDSZERESEN ÉS TUDATOSAN MEG KELL FIGYELTETNÜNK A TANULÓKKAL AZ EGYES BESZÉDHANGOK KIEJTÉSE KÖZBEN VÉGZETT ARTIKULÁCIÓS MOZGÁSOKAT (AJAKMOZGÁSOK, ZÖNGÉS-ZÖNGÉTLEN DIFFERENCIÁLÁS, NYELVMOZGÁSOK STB.).

FONTOS FELADAT A RANSCHBURG-FÉLE HOMOGÉN GÁTLÁS MEGELŐZÉSE: AZ AZONOS ILL. HASONLÓ ELEMEK GÁTOLJÁK A TANULÁS FOLYAMATÁT.

A DISZLEXIÁS GYEREKEKNÉL SZÁMÍTANI LEHET A GONDOLKODÁS MEREVSÉGÉRE, RIGIDITÁSÁRA. A TÖBB GYAKORLÁS ELENGEDHETETLEN, DE EZEK SOKOLDALÚAK LEGYENEK, NE MONOTON ISMÉTLÉSEK. A HIBÁKAT MEGELŐZZÜK, ILLETVE AZONNAL JAVÍTJUK.

A FOGLALKOZÁSOKNAK OLDOTT LÉGKÖRBEN KELL ZAJLANIA, A SZORONGÁSOKAT, OLVASÁS IRÁNTI ELLENSZENVET MEG KELL SZÜNTETNIE. SZÜKSÉGES AZ ELFOGADÓ MAGATARTÁS, BÜNTETÉSMENTES, JUTALMAZÁSON, DICSÉRETEN ALAPULÓ ÓRAVEZETÉS. AZ ÓRA VÉGI OLVASÓ-, KÉPESSÉGFEJLESZTŐ JÁTÉKOK NAGY MOTIVÁLÓ EREJŰEK, A KITARTÓ MUNKAVÉGZÉSRE, ÉS A KÖVETKEZŐ ÓRÁN VALÓ RÉSZVÉTELRE ÖSZTÖNZI A GYEREKEKET.

FEJLESZTŐ GYAKORLATOK

I. A BESZÉD FEJLESZTÉSE

1. MIVEL A DISZLEXIÁS GYERMEKNÉL A SZÁJTÉRI PERCEPCIÓ GYENGE, S UGYANAKKOR A BETŰTANULÁSKOR A HÁRMAS ASSZOCIÁCIÓ KIALAKÍTÁSÁNÁL NAGYON FONTOSAK AZ ARTIKULÁCIÓS MOZGÁSOKRÓL KIALAKULT KINESZTÉZIÁS ENGRAMOK, NAGYON FONTOS A BESZÉDSZERVEK MOZGÁSÁNAK A TUDATOSÍTÁSA:
- AJAKMOZGÁSOK
- HANGSZALAGOK MŰKÖDÉSE (ZÖNGÉS-ZÖNGÉTLEN HANGOK)
- NYELVMOZGÁSOK
- HANGDIFFERENCIÁLÁSOK

2. SZÓKINCSBŐVÍTÉS
- KÉPEK MEGNEVEZÉSE, UTÁNMONDÁSA
- FŐFOGALOM ALÁ RENDELÉSEK
- EGYÉB SZEMPONTOK SZERINTI BŐVÍTÉSEK (KÉRDÉSEKKEL)
- MONDATALKOTÁSOK EGYSZERŰ, BŐVÍTETT MAJD ÖSSZETETT MONDATOK (ESEMÉNYKÉPEKRŐL)
- TÖRTÉNETEK ELMONDÁSA

A BESZÉDFEJLESZTÉSI GYAKORLATOK VÉGIG KÍSÉRIK MUNKÁNKAT, EZEKET SOHASEM TEKINTHETJÜK BEFEJEZETTNEK.

II. A TÉRI TÁJÉKOZÓDÁS FEJLESZTÉSE

MINDIG HÁROM SZINTEN KELL A FEJLESZTÉST ELVÉGEZNÜNK: A SAJÁT TESTEN, A TÉRBEN ÉS A SÍKBAN.

AZ OLVASÁS-ÍRÁS MŰVELETÉBEN FONTOSAK AZ IRÁNYOK. AZ IRÁNYTÉVESZTŐK NEM TUDJÁK, MERRE VAN A FÖNT, LENT, JOBBRA, BALRA.

A TERÁPIA SORÁN TUDATOSÍTJUK A JOBB KÉZ (BEMUTATKOZÓ KÉZ), ÉS A SZÍVÜNK HELYZETÉT, MEGJELÖLJÜK, TUDATOSÍTJUK, HOGY MINDIG A SZÍVECSKE FELŐL KEZDÜNK DOLGOZNI (KÉPEK RAKOSGATÁSA, SZÁMLÁLÁS, MEGNEVEZÉS).

SOK-SOK IRÁNYGYAKORLATOT, HELYHATÁROZÓK NÉVUTÓVAL VALÓ MEGNEVEZÉSÉT TARTALMAZNAK A FELADATOK (TÁRGYAK, KÉPEK, FELADATLAPOK).

III. RITMUSFEJLESZTÉS

AZ OLVASÁSHOZ SZÜKSÉGES EGYES KÉSZSÉGEK FÜGGENEK A RITMUSÉRZÉKTŐL. AMELYIK GYERMEKNEK ROSSZ A MOTOROS KOORDINÁCIÓJA (NAGYMOZGÁSOK, FINOMMOTORIKA FEJLESZTÉSE), AZ NEM TUDJA ÖSSZERENDEZNI AZ ARTIKULÁCIÓS MOZGÁST A KÉZMOZGÁSSAL.

1. SZÓTAGOLÁS TANÍTÁSA, GYAKORLÁSA
- LETAPSOLTATJUK A KÉPSOROK KÉPEIT, MEGSZÁMOLTATJUK, MENNYIT TAPSOLT

2. A HANGOK HOSSZÚSÁGÁNAK HELYES KIEJTÉSE, ÍRÁSBAN JELÖLÉSÜK ÁLTALÁBAN MÉG NEHEZEBB.
- HANGSZER SEGÍTSÉGÉVEL (FURULYA, SÍP) HOSSZÚ-RÖVID HANGOKAT HALLATUNK, A GYEREKEK ERRE REAGÁLNAK (PL. FUTÁS-UGRÁS)

AZ OLVASÁS

1. A BETŰTANULÁS (HÍVÓKÉPEK, BETŰKÁRTYÁK):
- A HÁRMAS ASSZOCIÁCIÓVAL - A HOMOGÉN GÁTLÁS KIVÉDÉSÉVEL - A DIFFERENCIÁLÁSOK APRÓLÉKOS ELVÉGZÉSÉVEL - HANGANALÍZIS GYAKORLATOK

A HÍVÓKÉPEKEN A MÁSSALHANGZÓK HANGUTÁNZÁSKÉNT SZEREPELNEK, RÖGTÖN ELKÜLÖNÍTJÜK A ZÖNGÉS-ZÖNGÉTLEN HANGOKAT A BETŰK SZÍNÉVEL (PIROS-ZÖLD), A MAGÁNHANGZÓK HÍVÓKÉPE A SZÁJTARTÁS, AMELLYEL EJTJÜK (KÉK).

2. AZ ÖSSZEOLVASÁS HÁROM FOKOZATBAN TÖRTÉNIK:
- AZ ELÖL ÁLLÓ MAGÁNHANGZÓS,
- A HÁTUL ÁLLÓ MAGÁNHANGZÓS KÉTBETŰS SZÓTAGOK ÉS
- A ZÁRT HÁROMBETŰSEK

SZÓTÁBLÁZATOKAT GYAKOROLTATUNK FÜGGŐLEGESEN, MAJD KÉSŐBB VÍZSZINTESEN.

A SZÓTAGOSZLOPOK OLVASÁSA VÉGIGKÍSÉRI A BETŰTANULÁST. NEM HAGYHATJUK EL AKKOR SEM, AMIKOR A TANULÓK MÁR JÓL OLVASNAK ÖSSZE, MERT MINDEN ÚJ BETŰNÉL BE KELL GYAKOROLNI AZ ÚJ ARTIKULÁCIÓS MOZGÁSSORT. AZ OLVASÁS TEMPÓJÁNAK JAVÍTÁSÁBAN IS NAGY SZEREPÜK VAN (VERSENYOLVASÁSOK IDŐRE, HIBASZÁMLÁLÁSSAL).

3. A SZAVAK OLVASÁSA

ELŐFORDUL, HOGY A GYERMEK A BETŰSORT ÁTALAKÍTJA UGYAN HANGSORRÁ, DE A JELENTÉS FELISMERÉSE NÉLKÜL. EZÉRT A KEZDETEKTŐL FOGVA NAGY HANGSÚLYT KAP AZ OLVASOTTAK ÉRTELMEZTETÉSE. SZÓ-KÉPEGYEZTETÉSEK, KÉRDÉSEK FELTEVÉSE, MONDATBA FOGLALÁSOK.

A SZÓOLVASÁS SZÓTÍPUSOK SZERINT, A FOKOZATOSSÁG ELVÉT KÖVETVE ÉPÜL FEL. A SZÓTÍPUSOKNÁL EGY-EGY FAJTÁBÓL EGYSZERRE SOKAT OLVASTATUNK, ÍGY AZ ANALÓGIÁK IS SEGÍTIK AZ OLVASÁS BEVÉSÉSÉT. A SZAVAKAT HOSSZÚ IDŐN ÁT SZÓTAGOLVA OLVASSÁK, MAJD AZ ELVÁLASZTÓJELEKET IS FOKOZATOSAN VONJUK EL. NINCS MEGHATÁROZOTT IDŐPONT, HOGY MIKORTÓL OLVASSON A GYEREK FOLYAMATOSAN, EZT ÚGYIS MEGTESZI MAGÁTÓL, HA MÁR ELÉG ÉRETT RÁ.

MAGASABB ÉVFOLYAMON A MÁR RÖGZÜLT OLVASÁSTECHNIKAI HIBÁK ESETÉN A DISZLEXIÁSOK NAGYON NEHEZEN TANULJÁK MEG A SZAVAK ÁTTEKINTÉSÉT. FELSŐBEN MÁR ESZKÖZKÉNT KELL HASZNÁLNI AZ OLVASÁST, A SZÓMAGYARÁZATOK ELKERÜLHETETLENEK, KERESTESSÜK KI SZÓTÁRAKBÓL A GYEREKEKKEL AZ ESETLEGES SZAVAKAT, 7-8.-BAN IDEGEN SZAVAKAT IS KERESTETÜNK, ÉRTELMEZTETÜNK.

A SZÓKINCS FEJLESZTÉSE BÁRMELY ÉLETKORBAN ÉS OSZTÁLYFOKON IGEN FONTOS:
- FŐFOGALOM ALÁ RENDELÉS
- SZINONIMÁK, ELLENTÉTEK KERESÉSE
- SZÓREJTVÉNYEK
- SZAVAK CSOPORTOSÍT
- BETŰ-, SZÓTAGSZINTÉZISEK
- DOMINÓ-, LOTTÓ JÁTÉKOK
- MEGHATÁROZÁSOK
- ÖSSZETETT SZAVAK ALKOTÁSA

4. A MONDATOK OLVASÁSA

AZ ELSŐ MONDATOK KÉRDŐ MONDATOK. EZEKRE VÁLASZOLNI LEHET, EZ MOTIVÁLJA A TANULÓKAT. PÁRHUZAMOSAN MEGJELENNEK A KIJELENTŐ MONDATOK IS. A MONDATOK EGYRE HOSSZABBAK LESZNEK, BŐVÍTMÉNYEKET IS KAPNAK.

A MONDATMEGÉRTÉS FEJLESZTÉSE KEZDETTŐL FOGVA HANGSÚLYOS:
- VÁLASZOLNI KELL A KÉRDŐ MONDATOKRA
- MEG KELL ISMÉTELNI EMLÉKEZETBŐL A KIJELENTŐ MONDATOKAT
- ESEMÉNYKÉPEK-MONDATOK EGYEZTETÉSE
- TAGMONDATOK SZINTÉZISE
- AZ ELSŐ TAGMONDAT BEFEJEZÉSE KÜLÖNBÖZŐ KÖTŐSZAVAK UTÁN

5. A SZÖVEGEK OLVASÁSA

A SZÖVEGÖSSZEFÜGGÉS MIATT ARRA KELL NEVELNI A KEZDŐ OLVASÓT, HOGY EMLÉKEZETBEN TARTSA AZ ELŐZŐ MONDATOKBÓL NYERT ADATOKAT:
- 2-2 ÖSSZETARTOZÓ MONDATCSÍK MEGKERESÉSE
- 2 ÖSSZEFÜGGŐ MONDAT EGYÜTTES OLVASTATÁSA, ELMONDATÁSA EMLÉKEZETBŐL
- ESEMÉNYKÉPEK EGYEZTETÉSE 2-3 MONDATBÓL ÁLLÓ SZÖVEGEKKEL
- MONDATOK IDŐRENDI SORRENDBE RAKÁSA
- UTASÍTÁSOK ALAPJÁN RAJZOLÁS, SZÍNEZÉS
- EGYRE HOSSZABB SZÖVEGEK OLVASTATÁSA

EGYES TANULÓK NEHEZEN TANULNAK VERSEKET, OKA A SZÓKINCS ÉS A MONDATALKOTÁS SZEGÉNYSÉGE. NEHEZEN ÉRTIK MEG A SZÖVEGÉT, EZÉRT VISSZAMONDANI IS NEHÉZ SZÁMUKRA, ESETLEG A RITMUSÉRZÉKÜK IS ROSSZ. RÖVID, IGEN JÓ RITMUSÚ TRÉFÁS VERSEKKEL LEHET JAVÍTANI, ÉS SOK-SOK SZÓMAGYARÁZATTAL.

DISZGRÁFIA

AZ ÍRÁS GYAKORLÁSA PÁRHUZAMOSAN FOLYIK AZ ÓRÁKON AZ OLVASÁSSAL. AZ ÍRÁS HELYES TECHNIKÁJÁNAK ELSAJÁTÍTÁSA AZ ELSŐDLEGES FONTOSSÁGÚ (FINOMMOTOROS, GRAFOMOTOROS, VIZUO-MOTOROS FEJLESZTÉS), EZZEL EGYETEMBEN FOLYIK A HELYESÍRÁSKÉSZSÉG KIALAKÍTÁSA (AUDITÍV FIGYELEM, -DIFFERENCIÁLÁS, -EMLÉKEZET, -SZERIALITÁS FEJLESZTÉSE). SOK ESETBEN AZ ÍRÁS-HELYESÍRÁSI ZAVAROK LEKÜZDÉSE SOKKAL NEHEZEBB FELADAT AZ OLVASÁSNÁL.

A DISZLEXIÁSOK ÍRÁSÁT NEM LEHET MÁSOLÁSSAL KORRIGÁLNI, CSAK DIKTÁLÁSSAL, KÉPEKRŐL TÖRTÉNŐ SZÓ ILL. MONDATFOGALMAZÁSOKKAL, MONDATBEFEJEZÉSEKKEL. A DIKTÁLÁSNAK SOKÁIG NAGYON EGYSZERŰ SZINTEN KELL MOZOGNIA: SZÓTAGOK ÉS RÖVID SZAVAK TOLLBAMONDÁSÁVAL.

A HELYESÍRÁSI HIBÁK VONATKOZÁSÁBAN A MAGÁNHANGZÓK ÉS MÁSSALHANGZÓK IDŐTARTAMA, ÉS A SZAVAK EGYBE- ÉS KÜLÖNÍRÁSA, ZÖNGÉS-ZÖNGÉTLEN HANGOK LEÍRÁSA TERÉN A LEGMAKACSABBAK A TÉVESZTÉSEK. EZEK AZ AKUSZTIKUS FIGYELEM, DIFFERENCIÁLÓ KÉPESSÉG ÉS EMLÉKEZET, AZ ALAKTAGOLÁS, RITMUS (FONÉMÁKAT, SZÓTAGHATÁROKAT NEM HALLJA KI) HIBÁIRA UTALÓ JELEK. FONTOS A KÉPESSÉGFEJLESZTÉS! GYAKORI HIBÁK A TOLDALÉKOK HELYTELEN ALKALMAZÁSA, ELHAGYÁSA IS. NAGYFOKÚ FIGYELMET KELL SZENTELNÜNK A MONDATOK HELYESÍRÁSÁNAK, AZ ÚN. „MÁSKÉPP HALLJUK, MÁSKÉPP ÍRJUK" TÍPUSÚ FELADATOKNAK, VALAMINT A 'J' KÉTFÉLE JELÖLÉSÉNEK.

A FOGALMAZÁSI KÉSZSÉGET RONTJA A ROSSZ SZÖVEGEMLÉKEZET. A BESZÉDKÉSZSÉG, A SZÓKINCS FEJLESZTÉSÉVEL PÁRHUZAMOSAN MINDIG LE IS KELL ÍRATNUNK A KITALÁLT SZAVAKAT (AZONOS MONDATRÉSZEK, SZÓFAJOK GYŰJTÉSE KÉPEKRŐL, KÉRDÉSEK SEGÍTSÉGÉVEL, SZINONIMÁK, ELLENTÉTEK GYŰJTÉSE, CSOPORTOSÍTÁSOK), MONDATOKAT, SZÖVEGET (ESEMÉNYKÉPEKRŐL).

SÚLYOS AKUSZTIKUS-, BESZÉDMOTOROS ZAVAROK SÚLYOSBÍTJÁK A PROBLÉMÁT. A PROGNÓZIS TEKINTETÉBEN VANNAK JAVULÓ TENDENCIÁT MUTATÓ ESETEK, DE LEHET A FOLYAMAT STAGNÁLÓ, ILL. IDŐNKÉNTI VISSZAESÉSSEL IS SZÁMOLNI KELL.

 MEIXER ILDIKÓ







Weblap látogatottság számláló:

Mai: 1
Tegnapi: 32
Heti: 71
Havi: 330
Össz.: 84 628

Látogatottság növelés
Oldal: Szolgáltatásaink
Logopédia és gyógypedagógiai fejlesztés! - © 2008 - 2024 - cicacsaladinapkozi.hupont.hu

A HuPont.hu weblapszerkesztő. A honlapkészítés nem jelent akadályt: Honlapkészítés

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »