A Cica- családi napközi szakembereik különböző területeken és korosztályokkal szerzett tapasztalata révén sokféle képességfejlesztő foglalkozással, szabadidős programmal várjuk a gyermekeket és a szülőket.
MOZGÁSTERÁPIA A TANULÁSNEHÉZSÉG MEGELŐZÉSÉRE ÉS OLDÁSÁRA;
A TANULÁSI KÉPESSÉGEK FEJLESZTÉSE;
HATÉKONY ÉS STRESSZ MENTES TANULÁS MÓDSZEREINEK ELSAJÁTÍTÁSA;
FELMÉRÉSEK;
TANÁCSADÁS;
KOMPLEX KÉPESSÉGVIZSGÁLAT;
FEJLESZTŐ-PEDAGÓGIAI FOGLALKOZÁSOK ;
ISKOLAÉRETTSÉGI VIZSGÁLAT;
ISKOLÁRA VALÓ FELKÉSZÍTÉS;
FELZÁRKÓZTATÁS- KORREPETÁLÁS;
JÁTSZÓKUCKÓ SZOLGÁLTATÁSAI;
A DISZLEXIÁS-DISZGRÁFIÁS GYERMEKEK FEJLESZTÉSE. BEMÉRÉS ÉS LOGOPÉDIAI VIZSGÁLAT.
AZ ÁLTALÁNOS ISKOLA - TÁMASZKODVA A TANULÓK FELTÉTELEZETT ÁTLAGOS VAGY JÓ KÉPESSÉGEIRE - NEM VEZETI VÉGIG A TANULÓKAT VALAMELY GONDOLATMENET MINDEN EGYES KÖZBÜLSŐ PONTJÁN, CSAK NÉHÁNY LÉNYEGESET RAGAD KI BELŐLÜK, FELTÉTELEZVE, HOGY A TANULÓ A TÖBBIT A SAJÁT GONDOLATAIVAL PÓTOLJA.
AZ OLVASÁS-TANULÁS FOLYAMÁN A NYELVILEG JÓL FEJLETT TANULÓ VENNI TUDJA AZ AKADÁLYOKAT, A NYELVILEG GYENGÉN FEJLETT NEM. A DISZLEXIÁSOK EGY RÉSZE A LOGOPÉDIAI KEZELÉS ALATT ÁLLÓK KÖZÜL KERÜL KI, AKIKNEK A BESZÉDÉBE NEHEZEN ÉPÜLNEK BE AZ ÚJONNAN KIALAKÍTOTT HANGOK, AKIK JÓL MEGTANULT HANGOKAT ÚJRA ELVESZÍTENEK, VAGY AKIKNEK NEHEZEN ALAKÍTHATÓK KI A ZÖNGÉS MÁSSALHANGZÓIK. AZ Ő SZÁMUKRA KISEBB LÉPCSŐFOKOKAT, APRÓLÉKOS MÓDSZERTANI LÉPÉSEKET KELL BEÉPÍTENÜNK, HOGY ELÉRHESSÜK VELÜK A TANÍTÁSI CÉLT. RENGETEG KÉPESSÉGFEJLESZTÉSRE, SOKKAL HOSSZABB GYAKORLÁSI IDŐRE ÉS TÖBB GYAKORLÁSI ANYAGRA VAN SZÜKSÉGÜK AZ OLVASÁS-ÍRÁS MEGTANULÁSÁHOZ.
AZ ELSŐ OSZTÁLY SIKERTELEN ELVÉGZÉSE UTÁN A REEDUKÁCIÓS TERÁPIA SEGÍTSÉGÉVEL ÚJRA TANULJÁK, JÓL ÁTISMÉTLIK A BETŰKET. A BETŰTANÍTÁSNÁL A HÁRMAS ASSZOCIÁCIÓ (A BETŰ VIZUÁLIS KÉPE, A HANG AKUSZTIKUS KÉPE, A HANG MOTOROS EMLÉKKÉPE) KIALAKÍTÁSÁRA TÖREKSZÜNK. ENNEK KIALAKÍTÁSÁHOZ RENDSZERESEN ÉS TUDATOSAN MEG KELL FIGYELTETNÜNK A TANULÓKKAL AZ EGYES BESZÉDHANGOK KIEJTÉSE KÖZBEN VÉGZETT ARTIKULÁCIÓS MOZGÁSOKAT (AJAKMOZGÁSOK, ZÖNGÉS-ZÖNGÉTLEN DIFFERENCIÁLÁS, NYELVMOZGÁSOK STB.).
FONTOS FELADAT A RANSCHBURG-FÉLE HOMOGÉN GÁTLÁS MEGELŐZÉSE: AZ AZONOS ILL. HASONLÓ ELEMEK GÁTOLJÁK A TANULÁS FOLYAMATÁT.
A DISZLEXIÁS GYEREKEKNÉL SZÁMÍTANI LEHET A GONDOLKODÁS MEREVSÉGÉRE, RIGIDITÁSÁRA. A TÖBB GYAKORLÁS ELENGEDHETETLEN, DE EZEK SOKOLDALÚAK LEGYENEK, NE MONOTON ISMÉTLÉSEK. A HIBÁKAT MEGELŐZZÜK, ILLETVE AZONNAL JAVÍTJUK.
A FOGLALKOZÁSOKNAK OLDOTT LÉGKÖRBEN KELL ZAJLANIA, A SZORONGÁSOKAT, OLVASÁS IRÁNTI ELLENSZENVET MEG KELL SZÜNTETNIE. SZÜKSÉGES AZ ELFOGADÓ MAGATARTÁS, BÜNTETÉSMENTES, JUTALMAZÁSON, DICSÉRETEN ALAPULÓ ÓRAVEZETÉS. AZ ÓRA VÉGI OLVASÓ-, KÉPESSÉGFEJLESZTŐ JÁTÉKOK NAGY MOTIVÁLÓ EREJŰEK, A KITARTÓ MUNKAVÉGZÉSRE, ÉS A KÖVETKEZŐ ÓRÁN VALÓ RÉSZVÉTELRE ÖSZTÖNZI A GYEREKEKET.
FEJLESZTŐ GYAKORLATOK
I. A BESZÉD FEJLESZTÉSE
1. MIVEL A DISZLEXIÁS GYERMEKNÉL A SZÁJTÉRI PERCEPCIÓ GYENGE, S UGYANAKKOR A BETŰTANULÁSKOR A HÁRMAS ASSZOCIÁCIÓ KIALAKÍTÁSÁNÁL NAGYON FONTOSAK AZ ARTIKULÁCIÓS MOZGÁSOKRÓL KIALAKULT KINESZTÉZIÁS ENGRAMOK, NAGYON FONTOS A BESZÉDSZERVEK MOZGÁSÁNAK A TUDATOSÍTÁSA: - AJAKMOZGÁSOK - HANGSZALAGOK MŰKÖDÉSE (ZÖNGÉS-ZÖNGÉTLEN HANGOK) - NYELVMOZGÁSOK - HANGDIFFERENCIÁLÁSOK
2. SZÓKINCSBŐVÍTÉS - KÉPEK MEGNEVEZÉSE, UTÁNMONDÁSA - FŐFOGALOM ALÁ RENDELÉSEK - EGYÉB SZEMPONTOK SZERINTI BŐVÍTÉSEK (KÉRDÉSEKKEL) - MONDATALKOTÁSOK EGYSZERŰ, BŐVÍTETT MAJD ÖSSZETETT MONDATOK (ESEMÉNYKÉPEKRŐL) - TÖRTÉNETEK ELMONDÁSA
A BESZÉDFEJLESZTÉSI GYAKORLATOK VÉGIG KÍSÉRIK MUNKÁNKAT, EZEKET SOHASEM TEKINTHETJÜK BEFEJEZETTNEK.
II. A TÉRI TÁJÉKOZÓDÁS FEJLESZTÉSE
MINDIG HÁROM SZINTEN KELL A FEJLESZTÉST ELVÉGEZNÜNK: A SAJÁT TESTEN, A TÉRBEN ÉS A SÍKBAN.
AZ OLVASÁS-ÍRÁS MŰVELETÉBEN FONTOSAK AZ IRÁNYOK. AZ IRÁNYTÉVESZTŐK NEM TUDJÁK, MERRE VAN A FÖNT, LENT, JOBBRA, BALRA.
A TERÁPIA SORÁN TUDATOSÍTJUK A JOBB KÉZ (BEMUTATKOZÓ KÉZ), ÉS A SZÍVÜNK HELYZETÉT, MEGJELÖLJÜK, TUDATOSÍTJUK, HOGY MINDIG A SZÍVECSKE FELŐL KEZDÜNK DOLGOZNI (KÉPEK RAKOSGATÁSA, SZÁMLÁLÁS, MEGNEVEZÉS).
SOK-SOK IRÁNYGYAKORLATOT, HELYHATÁROZÓK NÉVUTÓVAL VALÓ MEGNEVEZÉSÉT TARTALMAZNAK A FELADATOK (TÁRGYAK, KÉPEK, FELADATLAPOK).
III. RITMUSFEJLESZTÉS
AZ OLVASÁSHOZ SZÜKSÉGES EGYES KÉSZSÉGEK FÜGGENEK A RITMUSÉRZÉKTŐL. AMELYIK GYERMEKNEK ROSSZ A MOTOROS KOORDINÁCIÓJA (NAGYMOZGÁSOK, FINOMMOTORIKA FEJLESZTÉSE), AZ NEM TUDJA ÖSSZERENDEZNI AZ ARTIKULÁCIÓS MOZGÁST A KÉZMOZGÁSSAL.
2. A HANGOK HOSSZÚSÁGÁNAK HELYES KIEJTÉSE, ÍRÁSBAN JELÖLÉSÜK ÁLTALÁBAN MÉG NEHEZEBB. - HANGSZER SEGÍTSÉGÉVEL (FURULYA, SÍP) HOSSZÚ-RÖVID HANGOKAT HALLATUNK, A GYEREKEK ERRE REAGÁLNAK (PL. FUTÁS-UGRÁS)
AZ OLVASÁS
1. A BETŰTANULÁS (HÍVÓKÉPEK, BETŰKÁRTYÁK): - A HÁRMAS ASSZOCIÁCIÓVAL - A HOMOGÉN GÁTLÁS KIVÉDÉSÉVEL - A DIFFERENCIÁLÁSOK APRÓLÉKOS ELVÉGZÉSÉVEL - HANGANALÍZIS GYAKORLATOK
A HÍVÓKÉPEKEN A MÁSSALHANGZÓK HANGUTÁNZÁSKÉNT SZEREPELNEK, RÖGTÖN ELKÜLÖNÍTJÜK A ZÖNGÉS-ZÖNGÉTLEN HANGOKAT A BETŰK SZÍNÉVEL (PIROS-ZÖLD), A MAGÁNHANGZÓK HÍVÓKÉPE A SZÁJTARTÁS, AMELLYEL EJTJÜK (KÉK).
2. AZ ÖSSZEOLVASÁS HÁROM FOKOZATBAN TÖRTÉNIK: - AZ ELÖL ÁLLÓ MAGÁNHANGZÓS, - A HÁTUL ÁLLÓ MAGÁNHANGZÓS KÉTBETŰS SZÓTAGOK ÉS - A ZÁRT HÁROMBETŰSEK
SZÓTÁBLÁZATOKAT GYAKOROLTATUNK FÜGGŐLEGESEN, MAJD KÉSŐBB VÍZSZINTESEN.
A SZÓTAGOSZLOPOK OLVASÁSA VÉGIGKÍSÉRI A BETŰTANULÁST. NEM HAGYHATJUK EL AKKOR SEM, AMIKOR A TANULÓK MÁR JÓL OLVASNAK ÖSSZE, MERT MINDEN ÚJ BETŰNÉL BE KELL GYAKOROLNI AZ ÚJ ARTIKULÁCIÓS MOZGÁSSORT. AZ OLVASÁS TEMPÓJÁNAK JAVÍTÁSÁBAN IS NAGY SZEREPÜK VAN (VERSENYOLVASÁSOK IDŐRE, HIBASZÁMLÁLÁSSAL).
3. A SZAVAK OLVASÁSA
ELŐFORDUL, HOGY A GYERMEK A BETŰSORT ÁTALAKÍTJA UGYAN HANGSORRÁ, DE A JELENTÉS FELISMERÉSE NÉLKÜL. EZÉRT A KEZDETEKTŐL FOGVA NAGY HANGSÚLYT KAP AZ OLVASOTTAK ÉRTELMEZTETÉSE. SZÓ-KÉPEGYEZTETÉSEK, KÉRDÉSEK FELTEVÉSE, MONDATBA FOGLALÁSOK.
A SZÓOLVASÁS SZÓTÍPUSOK SZERINT, A FOKOZATOSSÁG ELVÉT KÖVETVE ÉPÜL FEL. A SZÓTÍPUSOKNÁL EGY-EGY FAJTÁBÓL EGYSZERRE SOKAT OLVASTATUNK, ÍGY AZ ANALÓGIÁK IS SEGÍTIK AZ OLVASÁS BEVÉSÉSÉT. A SZAVAKAT HOSSZÚ IDŐN ÁT SZÓTAGOLVA OLVASSÁK, MAJD AZ ELVÁLASZTÓJELEKET IS FOKOZATOSAN VONJUK EL. NINCS MEGHATÁROZOTT IDŐPONT, HOGY MIKORTÓL OLVASSON A GYEREK FOLYAMATOSAN, EZT ÚGYIS MEGTESZI MAGÁTÓL, HA MÁR ELÉG ÉRETT RÁ.
MAGASABB ÉVFOLYAMON A MÁR RÖGZÜLT OLVASÁSTECHNIKAI HIBÁK ESETÉN A DISZLEXIÁSOK NAGYON NEHEZEN TANULJÁK MEG A SZAVAK ÁTTEKINTÉSÉT. FELSŐBEN MÁR ESZKÖZKÉNT KELL HASZNÁLNI AZ OLVASÁST, A SZÓMAGYARÁZATOK ELKERÜLHETETLENEK, KERESTESSÜK KI SZÓTÁRAKBÓL A GYEREKEKKEL AZ ESETLEGES SZAVAKAT, 7-8.-BAN IDEGEN SZAVAKAT IS KERESTETÜNK, ÉRTELMEZTETÜNK.
A SZÓKINCS FEJLESZTÉSE BÁRMELY ÉLETKORBAN ÉS OSZTÁLYFOKON IGEN FONTOS: - FŐFOGALOM ALÁ RENDELÉS - SZINONIMÁK, ELLENTÉTEK KERESÉSE - SZÓREJTVÉNYEK - SZAVAK CSOPORTOSÍT - BETŰ-, SZÓTAGSZINTÉZISEK - DOMINÓ-, LOTTÓ JÁTÉKOK - MEGHATÁROZÁSOK - ÖSSZETETT SZAVAK ALKOTÁSA
4. A MONDATOK OLVASÁSA
AZ ELSŐ MONDATOK KÉRDŐ MONDATOK. EZEKRE VÁLASZOLNI LEHET, EZ MOTIVÁLJA A TANULÓKAT. PÁRHUZAMOSAN MEGJELENNEK A KIJELENTŐ MONDATOK IS. A MONDATOK EGYRE HOSSZABBAK LESZNEK, BŐVÍTMÉNYEKET IS KAPNAK.
A MONDATMEGÉRTÉS FEJLESZTÉSE KEZDETTŐL FOGVA HANGSÚLYOS: - VÁLASZOLNI KELL A KÉRDŐ MONDATOKRA - MEG KELL ISMÉTELNI EMLÉKEZETBŐL A KIJELENTŐ MONDATOKAT - ESEMÉNYKÉPEK-MONDATOK EGYEZTETÉSE - TAGMONDATOK SZINTÉZISE - AZ ELSŐ TAGMONDAT BEFEJEZÉSE KÜLÖNBÖZŐ KÖTŐSZAVAK UTÁN
5. A SZÖVEGEK OLVASÁSA
A SZÖVEGÖSSZEFÜGGÉS MIATT ARRA KELL NEVELNI A KEZDŐ OLVASÓT, HOGY EMLÉKEZETBEN TARTSA AZ ELŐZŐ MONDATOKBÓL NYERT ADATOKAT: - 2-2 ÖSSZETARTOZÓ MONDATCSÍK MEGKERESÉSE - 2 ÖSSZEFÜGGŐ MONDAT EGYÜTTES OLVASTATÁSA, ELMONDATÁSA EMLÉKEZETBŐL - ESEMÉNYKÉPEK EGYEZTETÉSE 2-3 MONDATBÓL ÁLLÓ SZÖVEGEKKEL - MONDATOK IDŐRENDI SORRENDBE RAKÁSA - UTASÍTÁSOK ALAPJÁN RAJZOLÁS, SZÍNEZÉS - EGYRE HOSSZABB SZÖVEGEK OLVASTATÁSA
EGYES TANULÓK NEHEZEN TANULNAK VERSEKET, OKA A SZÓKINCS ÉS A MONDATALKOTÁS SZEGÉNYSÉGE. NEHEZEN ÉRTIK MEG A SZÖVEGÉT, EZÉRT VISSZAMONDANI IS NEHÉZ SZÁMUKRA, ESETLEG A RITMUSÉRZÉKÜK IS ROSSZ. RÖVID, IGEN JÓ RITMUSÚ TRÉFÁS VERSEKKEL LEHET JAVÍTANI, ÉS SOK-SOK SZÓMAGYARÁZATTAL.
DISZGRÁFIA
AZ ÍRÁS GYAKORLÁSA PÁRHUZAMOSAN FOLYIK AZ ÓRÁKON AZ OLVASÁSSAL. AZ ÍRÁS HELYES TECHNIKÁJÁNAK ELSAJÁTÍTÁSA AZ ELSŐDLEGES FONTOSSÁGÚ (FINOMMOTOROS, GRAFOMOTOROS, VIZUO-MOTOROS FEJLESZTÉS), EZZEL EGYETEMBEN FOLYIK A HELYESÍRÁSKÉSZSÉG KIALAKÍTÁSA (AUDITÍV FIGYELEM, -DIFFERENCIÁLÁS, -EMLÉKEZET, -SZERIALITÁS FEJLESZTÉSE). SOK ESETBEN AZ ÍRÁS-HELYESÍRÁSI ZAVAROK LEKÜZDÉSE SOKKAL NEHEZEBB FELADAT AZ OLVASÁSNÁL.
A DISZLEXIÁSOK ÍRÁSÁT NEM LEHET MÁSOLÁSSAL KORRIGÁLNI, CSAK DIKTÁLÁSSAL, KÉPEKRŐL TÖRTÉNŐ SZÓ ILL. MONDATFOGALMAZÁSOKKAL, MONDATBEFEJEZÉSEKKEL. A DIKTÁLÁSNAK SOKÁIG NAGYON EGYSZERŰ SZINTEN KELL MOZOGNIA: SZÓTAGOK ÉS RÖVID SZAVAK TOLLBAMONDÁSÁVAL.
A HELYESÍRÁSI HIBÁK VONATKOZÁSÁBAN A MAGÁNHANGZÓK ÉS MÁSSALHANGZÓK IDŐTARTAMA, ÉS A SZAVAK EGYBE- ÉS KÜLÖNÍRÁSA, ZÖNGÉS-ZÖNGÉTLEN HANGOK LEÍRÁSA TERÉN A LEGMAKACSABBAK A TÉVESZTÉSEK. EZEK AZ AKUSZTIKUS FIGYELEM, DIFFERENCIÁLÓ KÉPESSÉG ÉS EMLÉKEZET, AZ ALAKTAGOLÁS, RITMUS (FONÉMÁKAT, SZÓTAGHATÁROKAT NEM HALLJA KI) HIBÁIRA UTALÓ JELEK. FONTOS A KÉPESSÉGFEJLESZTÉS! GYAKORI HIBÁK A TOLDALÉKOK HELYTELEN ALKALMAZÁSA, ELHAGYÁSA IS. NAGYFOKÚ FIGYELMET KELL SZENTELNÜNK A MONDATOK HELYESÍRÁSÁNAK, AZ ÚN. „MÁSKÉPP HALLJUK, MÁSKÉPP ÍRJUK" TÍPUSÚ FELADATOKNAK, VALAMINT A 'J' KÉTFÉLE JELÖLÉSÉNEK.
A FOGALMAZÁSI KÉSZSÉGET RONTJA A ROSSZ SZÖVEGEMLÉKEZET. A BESZÉDKÉSZSÉG, A SZÓKINCS FEJLESZTÉSÉVEL PÁRHUZAMOSAN MINDIG LE IS KELL ÍRATNUNK A KITALÁLT SZAVAKAT (AZONOS MONDATRÉSZEK, SZÓFAJOK GYŰJTÉSE KÉPEKRŐL, KÉRDÉSEK SEGÍTSÉGÉVEL, SZINONIMÁK, ELLENTÉTEK GYŰJTÉSE, CSOPORTOSÍTÁSOK), MONDATOKAT, SZÖVEGET (ESEMÉNYKÉPEKRŐL).
SÚLYOS AKUSZTIKUS-, BESZÉDMOTOROS ZAVAROK SÚLYOSBÍTJÁK A PROBLÉMÁT. A PROGNÓZIS TEKINTETÉBEN VANNAK JAVULÓ TENDENCIÁT MUTATÓ ESETEK, DE LEHET A FOLYAMAT STAGNÁLÓ, ILL. IDŐNKÉNTI VISSZAESÉSSEL IS SZÁMOLNI KELL.